30.09.2020
Türkiye’nin önde gelen hazır giyim firmalarından olan Defacto’da Franchise Ülke Uzmanı olarak görev yapan ve 1.5 yıldır Kırgızistan DeFacto Franchise’ı olan Fasion Retail’de görevli olan İskender Şentürk, Kırgızistan’da hayata geçirdikleri Nebim V3 ERP projesiyle ilgili görüşlerini paylaştı.
Nebim ile tanışma süreciniz ve Nebim V3’ü tercih etme sebepleriniz nelerdir?
"Biz normalde
DeFacto’da kendi programımızı kullanıyorduk ve gelişmiş bir programdı ama Franchise’larımız
kendi programlarını kullanıyor. Bu bölgede de genel olarak Adines programı
kullanılıyor ama Kırgızistan’da mağazacılık çok fazla gelişmemiş olduğu için kullanılan
Adines programı mağazacılığa uygun değildi. Ayrıca kullanılan programda stok
hataları, kampanyaların manuel kullanımı, kampanyalarda kategori ya da ürün
bazlı kampanya yapamıyorduk. Kasalardaki tüm kampanyaları manuel
çalıştırıyorduk. Sayım datasını işletmek için sayım yaptıktan iki ay sonra
sayım datasını zar zor sisteme entegre edebiliyorduk. Yazılım firmasına işi
öğretmeye çalışıyorduk ya da programı tekrar yazdırmaya çalışıyorduk. Hiçbir
rapor yoktu sadece günlük satış raporları vardı. Bu satışları istediğimiz gibi
pivot kullanarak ya da Excel üzerinden çevirerek birçok çeşitli raporlara ancak
ulaşıyorduk ve çok zaman harcıyorduk. Yaklaşık dört ay bu durumu mevcut
programda geliştirmek için zaman harcadım. Daha sonra programı değiştirmeye
karar verdim ve araştırma yapmaya başladım çünkü boşa kürek çekiyorduk. Kırgızistan’da
iyi bir destek alabileceğim bir firma bulamadım. Türkiye tarafına döndüğümde,
aklıma daha önce Kıbrıs Franchise’ında da görev yaptığım dönemde kullanılan Nebim
geldi. Akabinde bizim merkezimizdeki üst yönetimimiz ile görüştüm. Kosova
Franchise’ımızın da Nebim V3 ERP kullandığını söylediler ve Nebim ile görüşmeye
başladık. İstediklerimizi zaten Nebim V3 ERP’den çok rahatlıkla alabileceğimizi
biliyordum. Daha öncesinde de Nebim’i mağaza müdürlüğü yaparken birçok farklı
markalarında kullandığını biliyordum zaten. Bu şekilde Nebim ile tanışmış
olduk."
Nebim V3 ile
hangi iş süreçlerinizde daha verimli bir işleyiş sağladınız?
"Yurtdışında mağazacılıkta
günlük satışlar, stok devirleri veya sezonluk ürünlerle çalıştığımız için, ülkelerin
anlık ekonomik durumuna göre de farklılıklar var. O yüzden özel kampanyalar
yapmamız gerekiyor. Bugün Nebim V3 ERP ile bu kampanyaları istediğimiz gibi
kasalarda otomatik olarak uygulayabiliyoruz. Kasiyerlerin hiçbir hatasını veya
manuel kullanımına gerek kalmıyor. Kasalarda tüm yetki süreçlerini belirleyerek,
iadeleri kontrol ederek, satışların raporlarını istediğimiz gibi özel
hazırlanmış pivot raporlarla alarak ya da stok raporlarında doğru stoklara
ulaşarak bu süreci kolaylıkla yönetebiliyoruz. Sayım datalarını istediğimiz
zaman aynı gün sayım bittikten yarım saat sonra sisteme entegre edebiliyoruz.
Nebim V3 ile işleyişle ilgili tüm taleplerimizi karşıladık ve ciddi verim
aldık. Ayrıca bize özel hazırlanan raporlar da oldu. Teşekkür ediyoruz bunun
içinde. Şu anda tamamıyla istediğimiz gibi kontrol edebiliyor ve istediğimiz
her şeye ulaşabiliyoruz."
Kırgizistanda Nebim V3 ERP’nin offline çalışabilmesini de sağlamak için offline yapı kurulduğunu da biliyorum. Entegrasyon süreçleri ve offline yapıdan da biraz bahsede bilir misiniz?
"Kırgızistan interneti
Kazakistan’dan aldığı için internet alt yapısı biraz zayıf. İstediğimiz SQL
Server’lardan Kırgızistan’da bulamadık. Bu nedenle Nebim’in destekleri ve
yönlendirmesi ile serverı Türkiye’den kiraladık. Burada yerel mali yazıcılar da
kullanılıyor ve tamamen Türkiye’deki gibi online çalışıyorlar. Anlık işlemleri vergi dairesine iletiyorlar.
%12 KDV + %1’de satış vergisi var. Müşteri nakit öderse %12 + %1 yani %13 iki
vergiye tabi. Eğer müşteri kredi kartı ile alışveriş yaparsa sadece %12 vergi
KDV uygulanıyor ve %1 satış vergisinden indirim almış oluyor. Kredi kartı
kullanımı zayıf olduğu için kartla alışverişe teşvik ediyorlar. Bu süreç bir
hayli zordu ama Nebim’in desteğiyle bu süreci de atlattık. Ayrıca offline
sistemde de internetin gidip gelmesi sebebiyle mağazaların kesinti yaşamaması ve
programın hızlı ve verimli çalışması için offline sistem kurduk. Anlık
satışlara zaten ulaşabiliyoruz ama servera bağlantı kurmadan da kasalarımız mağazalardaki
ana bilgisayarlardan data alarak çalışma yapabiliyor. Mağaza içinde internet
kesilse bile ağ kurulu olduktan sonra satış yapmaya devam ediyoruz. Bu bizim
için en büyük özellik. Çünkü çok sık internet kesintisi yaşıyoruz bu yönden de
çok teşekkür ediyoruz size."
Nebim ile
olan iş birliğiniz ile ilgili gelecek planlarınızdan bahsedebilir misiniz?
"Burada Franchise
partnerimiz ile daha öncesinde görüşmeler de yapmıştım. Partnerlerimizde ülke
içerisinde birçok firmanın distribütörlüklerini yaptıkları için raporların ne
demek olduğunu, neye ihtiyaç duyduğumuzu, dataların ne kadar önemli olduğunu
biliyorlardı zaten. Hala görüşme yapılan markalar var ve onlar da kesinlikle
Nebim’i kullanmak istiyorlar."