05.01.2021
Elektronik sektöründe
önemli bir marka olan Ekingen tüm iş süreçlerini Nebim V3 ERP ile yönetiyor.
Ekingen IT Müdürü Talip Keskinoğlu Nebim V3 ERP geçiş projesiyle ilgili
deneyimlerini paylaştı.
Firmanızdan
kısaca bahsedebilir misiniz?
“Ekingen
Elektronik, elektronik sektöründe 1986 yılında kurulmuş bir firma. Yaklaşık 35
yıldır sektördeyiz. Şu an için üç tane perakende mağazamız var. Türkiye
genelinde 7 bölge ve 81 ilde varız ve 4000’e yakın carimiz var. CCT ürün
grupları, kamera sistemleri, ses sistemleri, yangın alarm sistemleri, hırsız
alarm sistemleri, kablo konnektör sistemleri, kablo konnektörleri gibi 17
farklı kategoride ürün grubumuz var. Zayıf akım teknolojisinde 220 voltun
olmadığı bütün ürün gruplarında ithalat ve ihracat yapıyoruz ve aynı zamanda
yerli üretim yapıyoruz.”
Nebim V3 ile
süreci nasıl yönetiyorsunuz işleyişi biraz anlatabilir misiniz?
“Aslında
Nebim V3 sabah mesaiye başlayıp, akşam mesaiyi bitirene kadarki sürecin
içerisinde elektrik, su, oksijen gibi olmazsa olmazımız bizim. Ürün
yönetimimizden, ithalat sürecimize, bayi ve perakende satış süreçlerinin
tamamında, üretimde ve B2B süreçlerimizin içerisinde Nebim V3’ün bütün
modüllerinin neredeyse tamamını kullanıyoruz.
Şirketimiz 35
yıllık bir şirket. Daha önce farklı ERP programları kullanılmış. Sonrasında
Nebim Winner ile başlanmış. Yaklaşık 4 yıl önce de Nebim V3 ERP’ye geçiş
yapıldı. Bizim elektronik sektörü olarak diğer sektörlerden farkımız ürünler
üzerinde seri numarasının olması. Bu en önemli hususlardan bir tanesi. Şirket
ve müşteri açısından en önemli ayağı da ürünlerin garanti süresi ve süreçlerini
takip etmek. Satmış olduğumuz kendi markalarımızdaki ürünlerin yaklaşık olarak
%90’ ını ithal ediyoruz. Dolayısı ile bu ithal edilen ürünlerin çoğunluğu da
seri numarası ile takip edilen ürünler. İthalat olarak genelde Çin ile
çalışıyoruz. İthalat departmanı ilk sipariş aşamasında ithalat dosyasını açıyor,
ürün kodlarıyla birlikte seri numarası bize geliyor. Bir kalemde 10.000 tane
ürün varsa 10.000 tane seri numarasını rahatlıkla ERP’ye alıp, ürünü
barkotlayıp ürün kodu ile markası ve hiyerarşisi ile birlikte müşterilerimize
satışa sunuyoruz.”
Bu projeyi
fiili kullanıma alırken yaşadığınız deneyimlere göre önerilerinizi paylaşır
mısınız lütfen?
“Aslında ERP
programlarının tam olarak şirketlere göre uyarlanmasında en önemli ayaklarından
bir tanesi uyarlama sürecinin iyi belirlenmesi. Yani şirketin işleyişinin çok iyi
belirlenmesi gerekiyor. Biz projenin başlangıcında bu süreci doğru bir şekilde tanımladık.
Departmanlar arasında ilişkiler, ERP’deki anahtar kullanıcıların kullanım
alanlarının yetkilendirilmesi. Bizim yapımızdaki, bizim ölçeğimizdeki bir
şirkette bir ERP’nin başarılı olabilmesi için tüm anahtar kullanıcıların ve tüm
iş süreçlerinin doğru bir şekilde belirlenmesi ve tanımlanması gerekiyor. Biz
firma olarak hem tüm departmanlarımızdaki anahtar kullanıcıları hem de her
sürecin iş akışını doğru bir şekilde tanımlayarak projeye başladık ve iyi bir
şekilde de projeyi tamamlamış olduk.”
Uygulamanın
sağladığı en önemli faydalar nelerdir?
“Nebim V3
ERP’nin en önemli faydası aslında iyi bir ürün yönetimi ve üretim modülünün
olması. Ayrıca 3.parti programlarla da iyi
bir şekilde entegre olması işimizi çok kolaylaştırıyor. Örneğin B2B sitemiz www.genbayi.com %100 Nebim V3 ile entegredir. Manuel olarak hiçbir
işlem yapmıyoruz yönetim panelinde. Bütün süreçlerimizin tamamını, siparişin
alınmasından tutun ürün fotoğrafına kadar tüm süreci Nebim V3’ten B2B’ye
gönderiyoruz.
Onun dışında
Nebim V3’ün bize sunduğu en güzel ve en önemli özelliklerden bir tanesi de Nebim
V3 Veri Ambarı uygulaması. Şimdi artık ticaretin şeklinin değişiyor olması bir gerçek.
Artık sermayesi çok olan değil de stokunu daha iyi yönetebilen ayakta
kalabiliyor. Bizim en büyük atılımlarımızdan bir tanesi de Nebim V3 Veri
Ambarı’nı kullanmaya başladığımız dönem oldu. Veri Ambarı’nda çok basit Excel
üzerinde bütün departmanlarımızdaki arkadaşlarımıza sürükle bırak yöntemi ile
rapor almalarını sağladık. Veri Ambarı’nın yanı sıra Nebim V3 üzerinde otomatik
raporlarımız ile haftanın bütün günleri isteyen departmanın istediği
özelliklere göre hangi ürün hangi gün satılmış, kime satılmış, hangi stok ile
satılmış detaylarına kadar tamamını raporlayabiliyoruz. Bakiye yaşlandırma,
stok yaşlandırma ki olmazsa olmazlarımız şu an. Kullandığımız en büyük rapor.
Veri Ambarı ile birlikte hem kendi verimliliğimizi hem işleyişimizi daha da
hızlandırmış olduk.
Yine
elektronik sektörü ile ilgili yaptığımız ithalatlar genelde döviz üzerinden
oluyor. Müşterilerimize faturayı TL olarak kesiyoruz ama yaptığımız ithalatlar döviz.
Dolayısıyla liste fiyatlarımız da döviz oluyor. Bu kur hesaplamalarıyla ilgili
olarak da günlük döviz kurlarının Nebim V3 ERP tarafından otomatik olarak
çekilmesi ve hesaplanmasıyla kolay ve rahat bir işleyişimiz oldu.
Onun dışında perakende
de tüm süreçlerimizde bugün kurumsal zincir mağazalarda olduğu gibi müşteriyi
bekletmeden daha hızlı satış, daha yönetilebilir, raporlanabilir satış için
Nebim V3 POS ekranlarında kendi satış taktiklerimize göre düzenlemeler yaptık. Bugün
çok rahatlıkla bizim toptan ve perakende müşterilerimiz mağazalarımıza gittiği
zaman Nebim V3 POS ekranlarından toptan ve perakende alışveriş yapabiliyor. ERP’de
tanımlı olan iskontolar neyse Nebim V3 POS ekranında da hiç beklemeden, ekstra
bir ekrana geçmeden bunların tamamını yapabiliyoruz. 2020 yılı sonu itibari ile
biraz daha mağazalaşmak, Ekingen markasını biraz daha insanların beğenisine
sunmak için konseptte de değişiklik yapıyoruz. İnşallah hem müşterilerimiz
açısından hem şirketimiz açısından hem de referans manasında da Nebim açısından
güzel bir çalışma olacağına inanıyorum.
Ayrıca Nebim
V3 POS ekranında bizi en çok farklı kılan şey seri numarasıdır. Nasıl hazır
giyimde renk ve beden en önemli nokta ise bizde de seri numarasıdır bu önemli
nokta. Nebim V3 POS ekranında yapmış olduğumuz değerlemelerle birlikte şu an
çok rahatlıkla ERP üzerinden toptan satış gibi perakendede de seri numarasında
satışımızı yapıp, seri numarası ile iade koşullarını POS ekranımızdan
tamamlayabiliyoruz.”